Seminarium przygotowuje studentów do wyboru tematu pracy dyplomowej w kontekście ich własnych zainteresowań.

Cele seminarium:

  1. Wprowadzenie w istotę automatyzacji i informatyzacji w kontekście wyboru tematu pracy dyplomowej, jej pisania i prezentowania;
  2. zaktywizowanie studentów do samodzielnego wyboru tematu pracy przez opracowanie i zaprezentowanie ankiety zainteresowań;
  3. opracowanie i zaprezentowanie propozycji pracy dyplomowej.

Jak zbudowany jest ten kurs i jak niego korzystać?


Kurs składa się z 375 slajdów, w tym 179 infografik, 56 animacji GIF oraz 50 linków do wideo (w sumie 3 godziny) w serwisie YouTube.

Każdy temat kursu rozpoczyna się od slajdu tytułowego z podaną całkowitą liczbą slajdów, liczbą infografik, liczbą animacji oraz liczbą linków do filmów (z sumarycznym czasem ich trwania). Kolejne dwa slajdy to cel i przewidywany efekt kształcenia oraz treść kolejnych slajdów. Przedostatni slajd podsumowuje temat obrazowo (filmy na YouTube) a ostatni zawiera 3 pytania kontrolne.

Większość slajdów to infografiki i animacje (mam nadzieję, że przystępne i ciekawe). Każdy ze slajdów jest pewną małą, zamkniętą całością, co pozwala je studiować w dowolnej kolejności. Ta dowolność dotyczy też studiowania każdego z tematów kursu.

Inspiracją do struktury treści kursu była refleksja nad moim 30-letnim doświadczeniem w nauczaniu robotyki, mechatroniki, automatyzacji i kognitywistyki, skonfrontowana z niebywałym rozwojem tych dziedzin w ostatnich latach.

Stare przysłowie głosi, że człowiek jest samoukiem albo nieukiem. Samouctwo jest istotą kształcenia, czyli czegoś, co robimy z sobą dla siebie – jak to krótko i pięknie określił szwajcarski filozof Peter Bieri.

Miłego i owocnego kształcenia

Marek Gawrysiak, w maju 2020