Jak zbudowany jest ten kurs i jak niego można korzystać?

Projektowanie mechatroniczne jest podejściem, które próbuje skleić w jedną całość różne podejścia do projektowania. Chciałbym pokazać na czym to podejście polega w kontekście projektowania ogólnego i inżynierskiego.

Układ i materiał kursu oparte są głównie na najnowszej niemieckiej literaturze z zakresu projektowania mechatronicznego. Zagadnienia starałem się przedstawić w zwarty, przejrzysty sposób. Pasaże tekstowe są krótkie a najważniejsze informacje skoncentrowane na rysunkach jako kombinacje „słowo-obraz-grafika”. Te rysunki, z opisami przetłumaczonymi na język polski, stanowią podstawową treść kursu.

Pokazane podejście do projektowania jest szerokie i różnorodne. Może być inspiracją projektowania i konstruowania własnych rozwiązań mechatronicznych. W tym kontekście odsyłam też zainteresowanych do moich książek: Mechatronika i projektowanie mechatroniczne (1997) oraz Analiza systemowa urządzenia mechatronicznego (2003), które dostępne są w całości na  http://pbc.biaman.pl/dlibra.

Kurs składa się z 300 slajdów, w tym 180 infografik i kilku animacji GIF. Slajdy z samym tekstem zostały ograniczone do niezbędnego minimum. Tytuł wielu slajdów ma postać pytania.

Każdy temat kursu rozpoczyna się od slajdu tytułowego z podaną całkowitą liczbą slajdów i infografik. Kolejne dwa slajdy to cel i przewidywany efekt kształcenia oraz treść kolejnych slajdów. Przedostatni slajd podsumowuje temat a ostatni zawiera 3-5 pytań kontrolnych. Każdy ze slajdów jest pewną małą, zamkniętą całością, co pozwala je studiować w dowolnej kolejności. Ta dowolność dotyczy też studiowania każdego z 15-tu tematów kursu; no może poza pierwszym, wprowadzającym w obraz i kontekst całego kursu.

Na kurs składa się piętnaście tematów:

1.      Projektowanie – ogólne, inżynierskie, mechatroniczne

2.      Technika, mechatronika, inżynieria systemów

3.      Systemy techniczne – funkcja

4.      Systemy techniczne – struktura

5.      Zintegrowane koncypowanie produktu mechatronicznego i systemu jego produkcji

6.      Projektowanie mechatroniczne jako cykl Funkcja → Działanie → Struktura → System

7.      Mechanika w systemach mechatronicznych

8.      Elektronika i informatyka w systemach mechatronicznych

9.      Regulacja i sterowanie w mechatronice

10.  Sterowanie i regulacja za pomocą mechatroniki

11.  Opis systemów mechatronicznych

12.  Metodyka rozwoju mechatronicznego według modelu V

13.  Mechatroniczna realizacja funkcji systemów technicznych

14.  Synergia w mechatronice

15.  Czym jest mechatronika? – Modele metaforyczne, punkty widzenia, wyzwania

 

Inspiracją do powstania i struktury treści tego kursu była refleksja nad moim 30-letnim doświadczeniem w nauczaniu robotyki, mechatroniki, automatyzacji i kognitywistyki, skonfrontowana z ogromnym rozwojem tych dziedzin w ostatnich latach.

Stare przysłowie głosi, że człowiek jest samoukiem albo nieukiem. Samouctwo jest istotą kształcenia – kształcenia zdefiniowanego krótko i pięknie przez jednego z filozofów jako coś, co robimy z sobą dla siebie.

Przyjemnego i owocnego studiowania

Marek Gawrysiak, grudzień 2020