Jak zbudowany jest ten kurs i jak niego można korzystać?
Projektowanie mechatroniczne jest podejściem, które próbuje skleić w jedną całość różne podejścia do projektowania. Chciałbym pokazać na czym to podejście polega w kontekście projektowania ogólnego i inżynierskiego.
Układ i materiał kursu oparte są głównie na najnowszej niemieckiej literaturze z zakresu projektowania mechatronicznego. Zagadnienia starałem się przedstawić w zwarty, przejrzysty sposób. Pasaże tekstowe są krótkie a najważniejsze informacje skoncentrowane na rysunkach jako kombinacje „słowo-obraz-grafika”. Te rysunki, z opisami przetłumaczonymi na język polski, stanowią podstawową treść kursu.
Pokazane podejście do projektowania jest szerokie i różnorodne. Może być inspiracją projektowania i konstruowania własnych rozwiązań mechatronicznych. W tym kontekście odsyłam też zainteresowanych do moich książek: Mechatronika i projektowanie mechatroniczne (1997) oraz Analiza systemowa urządzenia mechatronicznego (2003), które dostępne są w całości na http://pbc.biaman.pl/dlibra.
Kurs składa się z 300 slajdów, w tym 180 infografik i kilku animacji GIF. Slajdy z samym tekstem zostały ograniczone do niezbędnego minimum. Tytuł wielu slajdów ma postać pytania.
Każdy temat kursu rozpoczyna się od slajdu tytułowego z podaną całkowitą liczbą slajdów i infografik. Kolejne dwa slajdy to cel i przewidywany efekt kształcenia oraz treść kolejnych slajdów. Przedostatni slajd podsumowuje temat a ostatni zawiera 3-5 pytań kontrolnych. Każdy ze slajdów jest pewną małą, zamkniętą całością, co pozwala je studiować w dowolnej kolejności. Ta dowolność dotyczy też studiowania każdego z 15-tu tematów kursu; no może poza pierwszym, wprowadzającym w obraz i kontekst całego kursu.
Na kurs składa się piętnaście tematów:
1. Projektowanie – ogólne, inżynierskie, mechatroniczne
2. Technika, mechatronika, inżynieria systemów
3. Systemy techniczne – funkcja
4. Systemy techniczne – struktura
5. Zintegrowane koncypowanie produktu mechatronicznego i systemu jego produkcji
6. Projektowanie mechatroniczne jako cykl Funkcja → Działanie → Struktura → System
7. Mechanika w systemach mechatronicznych
8. Elektronika i informatyka w systemach mechatronicznych
9. Regulacja i sterowanie w mechatronice
10. Sterowanie i regulacja za pomocą mechatroniki
11. Opis systemów mechatronicznych
12. Metodyka rozwoju mechatronicznego według modelu V
13. Mechatroniczna realizacja funkcji systemów technicznych
15. Czym jest mechatronika? – Modele metaforyczne, punkty widzenia, wyzwania
Inspiracją do powstania i struktury treści tego kursu była refleksja nad moim 30-letnim doświadczeniem w nauczaniu robotyki, mechatroniki, automatyzacji i kognitywistyki, skonfrontowana z ogromnym rozwojem tych dziedzin w ostatnich latach.
Stare przysłowie głosi, że człowiek jest samoukiem albo nieukiem. Samouctwo jest istotą kształcenia – kształcenia zdefiniowanego krótko i pięknie przez jednego z filozofów jako coś, co robimy z sobą dla siebie.
Przyjemnego i owocnego studiowania
Marek Gawrysiak, grudzień 2020
- Nauczyciel: Marek Gawrysiak